Bestelling niet ontvangen? Je creditcard kan helpen
Heb je ook wel eens zitten wachten op een internetbestelling die maar niet kwam? Als je hebt betaald met een creditcard, kun je in zo’n geval een beroep doen op de aflevergarantie of geldterugservice. Ook als je pakketje beschadigd aankomt, heb je recht op terugbetaling. Lees hier hoe dat werkt.
Stel je hebt iets besteld bij een webwinkel en betaald met je creditcard. Je hebt het pakketje op de afgesproken leverdatum nog niet ontvangen. Of je hebt een beschadigd product ontvangen. Of een nepartikel terwijl je een merkartikel had besteld. Wat doe je dan?
Eerst zelf contact opnemen
Voordat je hulp kunt inroepen via je creditcard, moet je eerst zelf contact opnemen met de webwinkel. Je moet de winkelier de kans geven om het juiste product alsnog te leveren. Het is handig om via mail contact op te nemen, want dan heb je meteen een bewijs. Dat kun je later nodig hebben om je geld terug te krijgen.
Pas als je er met de leverancier niet uitkomt, kun je een beroep doen op je creditcard. Bijvoorbeeld als de webwinkel niet reageert of het probleem ontkent. In dat geval staat de creditcardmaatschappij voor je klaar om te helpen.
Deze service geldt ook voor hotelreserveringen die je volgens de regels hebt geannuleerd, maar waarvoor het hotel je geld niet teruggeeft. Verder kun je er gebruik van maken als je een abonnement volgens de regels hebt opgezegd en er nog steeds geld wordt afgeschreven.
Mastercard of Visa
De creditcards van Mastercard en Visa hebben allemaal aflevergarantie. Hieronder vallen ook de creditcards van de meeste banken, al noemen die hun garantie soms een beetje anders. ING spreekt van geldterugservice. In de voorwaarden van de creditcard staat of je recht hebt op aflevergarantie of een soortgelijke service.
Neem contact op met de klantenservice van je creditcard. Die kan je vertellen wat je precies moet doen. Ook op de website of in de app kun je hier informatie over vinden. Hierin wordt bijvoorbeeld verwezen naar een speciaal formulier, waarmee je een melding kunt doen.
Maar als je eerst belt, weet je zeker dat je de juiste weg bewandelt. Zo moet je altijd bepaalde bewijzen aanleveren, zoals een kopie van je rekeningoverzicht, een bewijs van je bestelling en je mailwisseling met de webwinkel.
Ook is het noodzakelijk dat je de betaling rechtstreeks aan de webwinkel hebt gedaan en niet via een betaalservice. Anders kun je geen beroep doen op de garantie.
Creditcarduitgever ICS gaat de zaak dan onderzoeken. Daarbij hoort ook wederhoor bij de bank van de webshop. De webwinkel krijgt dan nogmaals de kans om binnen een maand het juiste product te sturen. Gebeurt dat niet, dan krijg je je geld terug op je creditcardrekening.
American Express
Creditcards van American Express hebben ook een geldteruggarantie. Daarmee kun je de eerste 90 dagen zelfs een product terugsturen als je er niet tevreden over bent. Deze garantie is wel gebonden aan een maximumbedrag. Kijk hiervoor in de voorwaarden van je creditcard.
Dit maximum geldt niet voor de fraudedekking van American Express. Het niet ontvangen van via internet bestelde pakjes valt onder deze fraudedekking, net als de ontvangst van nepartikelen. Ook hier geldt dat je misschien even geduld moet hebben tot het onderzoek is afgerond en de webshop een tweede kans heeft gekregen. Maar ook bij American Express krijg je uiteindelijk je geld terug.
Tips
* Maak er een gewoonte van om je maandelijkse rekeningoverzicht te controleren. Trek aan de bel als er onbekende of te hoge afschrijvingen op staan. Je kunt de betaling dan terugdraaien.
* Bel bij misbruik van de creditcard altijd de klantenservice. Ook dan kun je je geld terugkrijgen, als je de regels rondom geheimhouding van codes en wachtwoorden tenminste netjes hebt opgevolgd.
* Is een product wel geleverd, maar raakt het al snel kwijt, wordt het beschadigd of gestolen? Benut dan de aankoopverzekering, als die aan je creditcard is gekoppeld. Daarmee krijg je tot 90 of 180 dagen na aankoop een schadevergoeding als je het product met de creditcard hebt betaald.
(door José Mast, Creditcardvergelijking.nl, 28 december 2020)
Lees ook:
De grootste misverstanden over de aankoopverzekering van je creditcard
Hoe krijg je een met creditcard betaalde hotelreservering terug?
Creditcard het op één na favoriete online betaalmiddel tijdens lockdown