Creditcards vergelijken

"Het is tijd voor een eenvoudige creditcard"

José Mast

16/02/2021

OPINIE - De meeste creditcards hebben een uitstalkast vol met extra services, zoals een aankoopverzekering en vergoedingen bij reisongemakken. Maar er is een studie van de kleine lettertjes voor nodig om te ontdekken wanneer je daar recht op hebt. Waar blijft de creditcard met voorwaarden in jip-en-janneketaal?

Betalen kan met alle creditcards ongeveer even goed. Het zijn de extraatjes waarin ze het meest van elkaar verschillen. Een aankoopverzekering van 180 dagen bijvoorbeeld. Of aflevergarantie van op internet bestelde producten. Soms is een complete doorlopende reisverzekering inbegrepen.

Waardevolle extra’s voor consumenten dus. Maar wil je creditcards goed vergelijken op al deze kenmerken, dan verdwaal je in een woud van voorwaarden en uitzonderingen.

Een paar voorbeelden.

· De reis moet met de creditcard betaald zijn

Meestal moet een uitgave met de creditcard gedaan zijn om aanspraak te kunnen maken op een verzekering. Voor de reisdekkingen geldt dat niet altijd. Als de creditcard een doorlopende reisverzekering aanbiedt, is het meestal geen voorwaarde dat je de reiskosten met je creditcard hebt voldaan. Voor aanvullende reisdekkingen, zoals vergoedingen bij vlucht en bagagevertraging of een ongevallendekking geldt die voorwaarde meestal wel.

Lees meer over reisdekkingen in het artikel Wat houdt de reisverzekering van je creditcard in?

· Er gelden uitzonderingen op de aankoopverzekering

‘Vrijwel al uw aankopen zijn verzekerd’, belooft de creditcarduitgever. Maar de lijst met uitzonderingen is lang. Ook gelden een eigen risico en een maximumvergoeding voor bijvoorbeeld smartphones.

Je leest er meer over in het artikel Wat valt er niet onder de aankoopverzekering van je creditcard?

· Haken en ogen aan de aflevergarantie

Een beroep doen op de aflevergarantie van internetbestellingen is een hoop werk. Je moet corresponderen met de webwinkel, op tijd je claim indienen en bewijzen meesturen.

Ook bij de aflevergarantie gelden uitzonderingen. Als je de betaling niet rechtstreeks aan de webwinkel hebt gedaan maar aan een betalingsdienstverlener, kan dat een probleem zijn.

· Andere verzekering gaat voor

Als een verzekeringsdekking van je creditcard overlapt met een andere verzekering die je hebt, kunnen verzekeraars naar elkaar gaan wijzen om de schade te vergoeden. Heb je al een reisverzekering? Kom er dan maar eens achter wat je hebt aan de dekkingen van je creditcard!

· Schimmige totstandkoming bestedingslimiet

Creditcards onderscheiden zich ook in hun bestedingslimiet. Je kunt deze zelf kiezen (bij ICS) of de bestedingslimiet wordt aangepast aan je uitgavenpatroon (bij American Express). Maar hoe de creditcarduitgever je maximale limiet bepaalt, is voor jou als consument niet te achterhalen. Ook de kleine lettertjes bieden hierin geen soelaas.

Leren van verzekeraars

Het wachten is op de eerste creditcarduitgever die de omslag maakt naar klantvriendelijke en begrijpelijke informatie in jip-en-janneketaal. Verzekeraars deden dit in 2016 met uniforme verzekeringskaarten. Dit zijn documenten met een vaste, overzichtelijke vormgeving. Dat maakt ze onderling goed vergelijkbaar.

Op een verzekeringskaart staat met icoontjes, vinkjes en in begrijpelijk Nederlands aangegeven wat is verzekerd, wat niet is verzekerd en of er dekkingsbeperkingen zijn. Ook kun je op de verzekeringskaart in één oogopslag zien wat je verplichtingen zijn als klant.

Maak een begin

Verzekeraars zijn dus op de goede weg als het gaat om het vergelijkbaar maken van hun producten. Al valt er nog veel te verbeteren, vindt de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Zo moeten verzekeraars nog veel beter de uitsluitingen en de maximumdekkingen vermelden. Alleen als ze dat allemaal op de juiste manier doen, kun je als consument een goede vergelijking maken.

Het is hoog tijd dat ook uitgevers van creditcards een begin maken met het vereenvoudigen van hun algemene voorwaarden. Marketingtaal op de website met een verwijzing naar een download van de kleine lettertjes is niet genoeg. Consumenten kunnen daarmee geen afgewogen keuze maken.

Een creditcard blijft daarmee beperkt tot een handig betaalmiddel met een sausje van schijnzekerheid. Dat kan niet de bedoeling zijn.

(door José Mast, Creditcardvergelijking, 17 februari 2021)

Lees ook:

Wat valt er niet onder de aankoopverzekering van je creditcard?

Wat houdt de reisverzekering van je creditcard in? 

Hoe kies ik de limiet van mijn creditcard?