Creditcards vergelijken

Nederlander ontdekt creditcard nog niet echt tijdens eerste lockdown

Ton Hermans

07/07/2020

Sinds de lockdown kopen Nederlanders massaal spullen in webshops. Zo lezen we in het ene na het andere economische nieuwsbericht. Bijna iedereen betaalt daarbij rechtstreeks vanaf zijn bankrekening. Dat blijkt uit een check van bureau Motivaction in opdracht van creditcarduitgever ICS.

Liefst 93% van de Nederlanders heeft tijdens de thuiszitmaanden – tussen 12 maart en 31 mei om precies te zijn – zijn online bestellingen betaald via de bank. Meestal gebeurt dit met iDeal, een betaalmethode van de grote Nederlandse banken.

Dit betekent dat slechts 7% gebruikmaakt van een alternatief zoals een creditcard. Hieruit blijkt eens te meer dat de Nederlander de kaart niet begrijpt, niet prettig vindt, te duur acht, niet bezit of misschien niet eens kent.

Creditcard gebruiken heeft voordelen

Een creditcard van Visa, Mastercard of American Express heb je nodig in buitenlandse webshops, want daar is geen iDeal voorhanden. Maar ook voor een bestelling binnen Nederland kun je een creditcard gebruiken – mits de webwinkelier de betaalmethode aanbiedt. Ruim een op de vijf Nederlandse webshops doet dat.

Meestal is het zelfs slimmer om met de creditcard te betalen, en niet met de bankpas.

Op de eerste plaats: krijg je de bestelling niet of niet goed geleverd, bijvoorbeeld met een lelijke beschadiging, dan heb je het nadeel dat het geld al van je bankrekening af is, als je met iDeal hebt betaald.

De meeste creditcards hebben een aflevergarantie. Komt de bestelling niet binnen, dan hoef je deze ook niet te betalen. Het geld is nog niet van je bankrekening verdwenen, want dat gebeurt pas aan het eind van de maand. Of uitgesmeerd over meerdere maanden, als je een regeling voor gespreid betalen hebt.

Een op de zeven Nederlanders heeft een of meer bestellingen niet geleverd gekregen tijdens de lockdown, zegt Motivaction.

Daarnaast hebben de meeste creditcards een aankoopverzekering. Dit betekent dat veel van je aankopen een poosje beschermd zijn tegen verlies en beschadiging. Dit kan 90 dagen, 180 dagen of zelfs een heel jaar zijn.

Bankpassen hebben deze verzekering niet, tenzij je bij SNS bankiert. SNS biedt voor gewone pinpasbetalingen een garantie van 30 dagen. Een bescheiden periode, maar die kan toch nuttig blijken als je aankoop meteen kapotgaat.

Wat werd er online gekocht?

Tijdens de lockdown hebben Nederlanders vooral kleding en schoenen gekocht. Met 20% is dit de belangrijkste productcategorie voor online bestellingen.

Bij 15% van de online aankopen tijdens de lockdown ging het om gewone boodschappen en bij 10% om bestellingen bij een restaurant.

Een op de vier Nederlanders zegt tijdens de pandemie helemaal niets online te hebben besteld.

Nederland begrijpt de creditcard niet

Bij al deze bestellingen ontving zoals gezegd een op de zeven Nederlanders zijn bestelling niet. De helft van de gedupeerden heeft inmiddels zijn geld terug. Toch verwacht een op de acht gedupeerden dat hij zijn geld kwijt is.

Waarom bijna niemand een creditcard gebruikt, lijkt in dat opzicht een raadsel. Want de creditcardmaatschappij staat garant, dus je hebt veel minder sores. Volgens Betaalvereniging Nederland gaat sowieso slechts 1 op de 200 elektronische betalingen in Nederland via een creditcard, zo blijkt uit haar factsheet.

Mogelijk wordt er gedacht dat je extra kosten maakt en schulden opbouwt met een creditcard. Maar dat is niet het geval zolang je de maandelijkse rekening gewoon betaalt. Ook mag een winkelier geen extra kosten tellen als je met een creditcard wilt afrekenen. Binnen de EU is dat verboden.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je juist wél liever hebt dat het geld meteen van je rekening gaat en niet pas aan het eind van de maand. Bijvoorbeeld omdat er dan in één keer een groot bedrag wordt afgeschreven. In dat geval kies je bewust níet voor een creditcard bij een online bestelling.

Aankoopverzekering kent beperkingen

Tot slot is het belangrijk om te weten dat lang niet alle producten die je koopt onder een aankoopverzekering vallen. Het eten dat je bestelt bijvoorbeeld niet, en soms ook niet die mobiele telefoon of dure fiets.

Wil je weten welke creditcard de beste aankoopverzekering heeft, lees dan dit artikel.

Motivaction ondervraagt jaarlijks duizend Nederlanders over hun betaalgedrag en het gebruik van de creditcard.

(door Ton Hermans, Creditcardvergelijking, 7 juli 2020, Bron: ICS)

Lees ook:

Bestelling niet geleverd? Je creditcard helpt

Hoe krijg je een met creditcard betaalde hotelreservering terug?