De creditcardmaatschappij neemt de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van je creditcard. Als deze organisatie vermoedt dat een betaling frauduleus is, zal zij de betaling blokkeren.
Maar uiteraard gebeurt dit niet zomaar. Er wordt gekeken naar je algemene bestedingspatroon. Als je bijvoorbeeld steeds vliegtickets koopt in Nederland en plotseling bestel je in Indonesië een meubelstuk bij een plaatselijk bedrijfje, dan is er waarschijnlijk sprake van fraude.
Op dat moment kan het gebeuren dat de creditcardmaatschappij de betaling blokkeert. Hiermee word je beschermd tegen fraude. De creditcarduitgever heeft er immers belang bij dat fraude zo weinig mogelijk voorkomt. Hij dekt immers het frauderisico.
Het kan ook voorkomen dat een transactie wordt geblokkeerd terwijl er geen sprake is van fraude. Als je van plan bent om in Indonesië te verblijven is het verstandig om eerst even de creditcardmaatschappij daarover in te lichten. Dit land is berucht om het grote aantal creditcardfraudes.
Telefoonnummers om zelf je creditcard te blokkeren vind je hier.
Meer informatie over veilig bankieren
(© Creditcardvergelijking)