Mijn creditcard is geweigerd, hoe kan dat?
Soms lukt het betalen met een creditcard niet. Daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn.
Hieronder zie je een lijst met veelvoorkomende problemen en de oplossingen ervoor.
- De creditcardgegevens zijn onjuist ingevuld. Controleer of je de juiste vervaldatum, validatiecode en het volledige creditcardnummer hebt gebruikt. Als je hier niet zeker van bent, bel dan je kaartuitgever.
- Je limiet is overschreden. Erg vervelend, soms zijn er meer kosten gemaakt dan je dacht. De rekenperiode van de bestedingslimiet begint meestal rond de 25e van elke maand opnieuw, mogelijk moet je nog even wachten voordat je weer kunt uitgeven. Een oplossing in deze situatie is extra geld storten op je creditcard. Hiermee verhoog je de beschikbare ruimte en zo kun je dus toch weer betalen. Het duurt meestal wel een paar dagen voordat de storting is bijgeboekt.
- Storing betaalapparaat. Bij een technische storing is het slim om het gewoon nogmaals te proberen.
- Er wordt fraude vermoed. Als de creditcardmaatschappij een transactie verdacht vindt, wordt deze vaak uit voorzorg geblokkeerd. Je kunt dit oplossen door te bellen met de kaartuitgever en uit te leggen wat er anders is dan gebruikelijk. Je kunt dit probleem overigens voorkomen door voorafgaand aan een lange reis eerst te bellen met je kaartuitgever. Dan hoef je tijdens een vakantie in bijvoorbeeld Indonesië niet bang te zijn dat je kaart plots wordt geblokkeerd omdat de creditcardmaatschappij het verdacht vindt dat de kaart daar wordt gebruikt.
- De creditcard is verlopen. Controleer de vervaldatum op je kaart. Na deze datum kun je geen betalingen meer verrichten met de creditcard. Als je niet automatisch een nieuwe creditcard hebt ontvangen, neem dan contact op met je creditcarduitgever.
(© Creditcardvergelijking)