Veelgestelde vragen over creditcards

Creditcards vergelijken

Hieronder vind je de meestgestelde vragen over creditcards. Voor uitleg over vaak gebruikte begrippen klik je hier (begrippenlijst).

Een uitgebreide lijst van vragen over creditcards kun je hier vinden.


Aanvragen van een creditcard

Hoe vraag ik een creditcard aan?

Aanvragen gaat online. Klik op de link onder de review van de kaart van je keuze en je komt terecht op het gegevensformulier van de aanbieder.

Hoe oud moet je zijn voor een creditcard?

Wie een creditcard wil aanvragen moet minstens 18 jaar zijn. Ben je dat nog net niet, dan kunnen je ouders eventueel borg staan. Lees meer.

Hoe moet ik me identificeren?

De creditcardaanbieder controleert je identiteit op afstand, je hoeft niet naar een kantoor. Lees meer.

Hoelang duurt de aanvraag?

Aanvragen van een creditcard neemt meestal 14 dagen in beslag. Binnen 2 weken worden je gegevens getoetst, je pasje gedrukt en de activeringscode verstuurd.

Wat is de status van mijn aanvraag?

Neem hiervoor contact op met de aanbieder bij wie je de kaart hebt aangevraagd (zie: klantenservice). Creditcardvergelijking heeft geen inzicht in je aanvraag.

Wat kost een creditcard?

Wat een creditcard kost, hangt sterk af van je gebruik. Lees meer.

Wat is een goede creditcard met lage kosten?

Zoek je een goedkope creditcard, kijk dan in ons overzicht van goedkope creditcards.

Wat is het verschil tussen Visa en Mastercard?

Visa en Mastercard zijn vrijwel gelijkwaardig. Je kunt zowel met een Mastercard als een Visacard wereldwijd betalen. Hier lees je meer.

De verschillen in creditcards worden niet bepaald door Visa of Mastercard, maar door de Nederlandse aanbieders zoals ICS en banken als ING en Rabobank. 

Ik heb een BKR-notering, kan ik toch een creditcard krijgen?

Je kunt dan alleen een prepaid creditcard krijgen. Hiervoor wordt namelijk geen inkomenstoets verricht.

Het is uitgesloten dat je voor een reguliere creditcard in aanmerking komt als je een negatieve BKR-notering hebt. Werk deze eerst weg.

Krijg ik een BKR-notering als ik een creditcard neem?

Nee, dat gebeurt pas als je in termijnen mag afbetalen met de creditcard. Lees meer.



Betalen met een creditcard

Waar kan ik een creditcard voor gebruiken?

Een creditcard biedt uitkomst in heel veel situaties. Lees meer.

Wanneer moet ik rente betalen?

In principe betaal je geen rente met een creditcard, tenzij je kiest voor gespreid terugbetalen of te laat bent met betalen van de rekening.

Standaard voldoe je elke maand kosteloos de rekening.

Zijn er extra kosten verbonden aan het betalen met een creditcard?

Een Europese winkelier mag geen toeslag vragen als je met een normale Visa- of Mastercard wilt betalen. Je hebt alleen extra kosten als je in vreemde valuta betaalt en contant geld opneemt.

Kan ik de creditcard koppelen aan mijn bankrekening?

Meestal wel, maar niet altijd. De meeste kaarten op Creditcardvergelijking zijn te koppelen aan je bestaande betaalrekening.
 
Voor creditcards van ING, ABN Amro, Rabobank, SNS, ASN en Knab heb je een betaalrekening bij de betreffende bank nodig.

Heeft een creditcard een belangrijk nadeel?

Voor- en nadelen van creditcards hebben we hier voor je opgesomd.

Kun je met een creditcard in de supermarkt betalen?

Niet bij Albert Heijn helaas, maar wel bij Dirk, Lidl, Aldi, AH to go en een klein aantal Jumbo-filialen. American Express wordt alleen bij Aldi aanvaard. Lees meer.
 
 



Wijzigen van gegevens

Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?

Je moet hiervoor contact opnemen met de klantenservice van je creditcarduitgever, niet met Creditcardvergelijking.

Ik wil mijn creditcard opzeggen

Zie: Instructies om je creditcard op te zeggen.



Veiligheid van creditcards

Is een creditcard wel veilig?

In Nederland zijn de meeste creditcards gewoon veilig. Als je kaart wordt gestolen, moet je wel meteen contact opnemen met je creditcardaanbieder. Dan is de kans op schade klein.
 
Reageer nooit op e-mails, appjes of sms'jes waarin om je gegevens wordt gevraagd. Krijg je zo'n bericht, klik dan nergens op en neem contact op met de klantenservice van de creditcardaanbieder. Heb je een creditcard van ICS, stuur de mail dan door naar valse-email@icscards.nl.

Moet ik een wachtwoord gebruiken?

De webwinkel waar je je aankoop doet, moet er sinds 1 januari 2021 voor zorgen dat je betaling in twee stappen wordt geverifieerd als deze meer dan 30 euro bedraagt.
 
Je moet dus eigenlijk twee keer identificeren. Dat kan met een wachtwoord en een sms-code die je ontvangt op je telefoon, óf met een bevestiging in de app van je creditcarduitgever. Lees hier hoe dat werkt.
 
Een wachtwoord kun je aanmaken of wijzigen in de app of door in te loggen op Mijn ICS of online bankieren. 
 

Hoe draai ik een onterechte transactie terug?

Zie: Instructies om een betaling te betwisten.



Zakelijke creditcards

Is het slim om een zakelijke creditcard aan te vragen voor mijn bedrijf?

Creditcardvergelijking biedt ook zakelijke creditcards aan. Je vindt ze onder businesscreditcards

Een zakelijke creditcard kan handig zijn om de uitgaven voor je bedrijf gescheiden te houden van je privé-uitgaven. Zo'n aparte kaart vergemakkelijkt de administratie en belastingaangifte.
 
Een privécreditcard van ICS of American Express mag je niet gebruiken voor je bedrijf of beroep. Lees de voordelen van een zakelijke creditcard en welke eisen ervoor gelden.
 
 

Meer veelgestelde vragen: uitgebreide artikelen over creditcards


Uitleg van creditcardbegrippen